Nog fitter in 2022: dit kun je doen! - Vechtsport Info
Home / Columns / Nog fitter in 2022: dit kun je doen!

Nog fitter in 2022: dit kun je doen!

Bij een nieuw jaar horen nieuwe goede voornemens. Wil jij in 2022 fitter worden? Dan hoeft dat niet langer bij een goed voornemen te blijven. Met het beoefenen van een vechtsport, of eigenlijk zelfverdedigingssport, verbeter je niet alleen je conditie en kracht, maar ook je reactievermogen, behendigheid, evenwicht en coördinatie. Inmiddels zijn steeds meer Nederlanders verknocht aan een vechtsport. We leggen je uit waarom.

Het is een full body workout

Waar je in de sportschool de focus legt op een spiergroep, zoals bijvoorbeeld je bovenlichaam. Pak je met een vechtsport tegelijkertijd je armen, benen en buikspieren aan. Natuurlijk gebruik je bij de ene vechtsport net wat meer fysieke kracht en gewicht, maar over het algemeen gaat je conditie erop vooruit. Na verloop van tijd zul je gaan merken dat er geen andere conditiesport nodig is.

Verbeter je mentale gesteldheid

Sporten is niet alleen goed voor je gezondheid, maar ook je geest. Bij een vechtsport komt meer kijken dan lichamelijke kracht en een goede conditie. Mentale training is onmisbaar voor vechtsporters. Iedereen die een martial arts beoefent weet dat spierkracht niet genoeg is om een titel te winnen of verdedigen. Focus en concentratie zijn misschien nog wel belangrijker. Het om kunnen gaan met wedstrijdspanning, overwinnen van angst voor blessures en het ontvangen van klappen, maar ook het behouden van zelfvertrouwen na het verliezen van een wedstrijd. Je kunt jezelf alleen goed verdedigen als je mindset goed is. Naast je lichamelijke conditie krijg je dus ook meer zelfvertrouwen en leer je mentaal sterker te worden.

Voeding als jouw brandstof

Bij het beoefenen van een vechtsport worden je spieren voortdurend op de proef gesteld. Je moet snel en explosief kunnen reageren. Dit kost enorm veel energie. Bij een sport als boksen speelt de mate van explosiviteit een grote rol bij winst of verlies. Door regelmatig trainen bouw je meer spieren op, maar goede voeding is noodzakelijk bij het behouden van de spieropbouw.

Het beoefenen van een vechtsport is natuurlijk hartstikke leuk en brengt veel positieve voordelen met zich mee. Echter kunnen er ook nadelen zijn, zo heb je bijvoorbeeld meer kans op blessures. Zorg ervoor dat je hier rekening mee houdt bij het zorgverzekering vergelijken. Een paar extra behandelingen bij de fysiotherapeut in je pakket kan waarschijnlijk niet veel kwaad als je met een nieuwe sport gaat beginnen.

Bekijk ook

‘Net zo bekend als Rico Verhoeven’: Italiaanse topkickbokser kiest voor Nederland

Ook op YouTube is de atleet razend populair en dagelijks groeit het aantal volgers met de dag

Beste Kickbokser ooit keert terug naar de ring: ‘275 gevechten’

De Thai die even berucht als beroemd is vocht zijn laatste wedstrijd in oktober 2019

Schoolleraar blaast vecht carrière nieuw leven in: ‘Studenten inspireren’

Het gevecht maakt deel uit van een reeks MMA-competities

Tekst kopiëren is niet toegestaan - You cannot copy content of this page