Home / Columns / Hoe nuttig zijn eiwitshakes voor vechtsporters?

Hoe nuttig zijn eiwitshakes voor vechtsporters?

Naast keihard trainen, een goed voedingspatroon en voldoende rust voor herstel zijn er ook nog andere manieren om je prestaties te boosten. Het gebruik van bepaalde sportsupplementen. Nu zijn er natuurlijk tal van middeltjes beschikbaar die je zou kunnen gebruiken, maar de meest populaire zijn toch wel eiwitshakes. Maar hoe belangrijk zijn deze voor een vechtsporter?

Een eiwitshake is dan wel een “sportsupplement”, feitelijk is het niet meer dan een welkome aanvulling op je voeding. Even wat eiwitpoeder oplossen in water of melk kan je net even een extra eiwittenshot geven die je lichaam nodig heeft. Het is simpel om een maaltijd mee te vervangen, je kan het makkelijk meenemen naar de sportschool en direct na jouw training drinken of nog even achterover slaan voordat je gaat slapen.

Hieronder vind je meer informatie over deze eiwitshakes, wat de voordelen zijn en of ze ook echt een bijdrage leveren voor vechtsporters.

Wat zijn eiwitshakes?

Wil je meer spiermassa opbouwen, dan zijn eiwitten de bouwstenen die je nodig hebt. Je kan ze halen uit voeding zoals magere kwark, eieren, vlees, kip of vis. Het is goed om meer eiwitten uit je voeding te halen, zo krijgt je lichaam genoeg benodigde nutriënten binnen voor herstel. Helemaal bij het leveren van zware sportprestaties mag je best wel wat je eiwitteninname verhogen.

Maar gezien de hoeveelheid aan eiwitten flink verhoogd wordt, is het soms ook praktisch een eiwitshake te nemen. Je kan hierbij kiezen tussen whey en caseïne proteïnes, allebei met hun eigen karakteristieke eigenschappen.

Zo kan je whey eiwitten betere rondom je training nemen gezien de snellere opname. Caseïne neem je voornamelijk op rustdagen, voor het slapen en bij het opstaan of gewoon gedurende de hele dag om je lichaam te voorzien van genoeg eiwitten om ook echt te groeien.

De voordelen van eiwitshakes voor sporters

Dat eiwitten belangrijk zijn voor sporters (met name bodybuilders) is vrijwel voor iedereen wel duidelijk, maar waarom dan eigenlijk? Voor de meesten is het wel bekend, maar we gaan toch even een opsomming laten zien voor wanneer je nog vragen hebt over de werking van eiwitten. En waarom eiwitshakes ondersteuning kunnen bieden tijdens het trainen.

De voordelen van eiwittenshakes zijn:

• Herstellen van beschadigd spierweefsel
• Het opbouwen van een grotere spiermassa
• De bescherming van spiermassa (voorkomt katabole staat)
• Makkelijk te gebruiken, hoge kwaliteit eiwitten en veel smaken
• Verhoogt de vetverbranding

Wil je ook graag weten welke eiwitshakes goed zijn?
Bekijk dan hier de beste eiwitshakes van dit moment.

Het is dus ideaal voor krachtsporters om zo af en toe een eiwitshake te nemen. Door eiwitten te nemen bouw je meer kracht, spiervolume en een beter fysiek op. Vaak in verband gebracht met bodybuilding, powerlifting of fitness kan het ook zeker een waardevolle bijdrage hebben bij andere sporten.

Hebben vechtsporters ook baat bij eiwitshakes?

Vechtsport is een combinatie van techniek, kracht en conditie. Of het nu gaat boksen, kickboksen of MMA. In algemene zin willen vechtsporters zoveel mogelijk vet verbranden, zodat hun gewicht voor het grootste deel uit droge spiermassa bestaat. Daar heb je uiteindelijk ook het meeste aan in de ring.

Om dit voor elkaar te krijgen is dus goede voeding nodig, maar kan ook zeker het drinken van eiwitshakes helpen. Na een intensieve training is het zeker een aanrader, maar ook op andere momenten van de dag dat het even goed uitkomt.

Laat voeding dus de basis zijn van waar jij eiwitten vandaan haalt, maar vul het indien nodig aan door 2-3 keer per dag een eiwitshake te nemen. Helemaal op momenten dat je lichaam erom schreeuwt. Je zal er veel baat bij hebben.

Een gezonde mix van voeding en sportsupplementen

Een hoop sportsupplementen ontstaat uit een flitsende gedachte een revolutionair product op de markt te brengen. Door de goede reclame die ervoor wordt gemaakt, is de hoop dat dit snel overslaat op de eindgebruikers. Er ontstaat een hype en veel mensen nemen die van elkaar over.

Maar de basis is altijd eerst voeding en slechts aantal van alle sportsupplementen op de markt werkt ook echt goed en leveren een significante bijdrage. Iedereen is het er echter wel over eens dat eiwitten belangrijk zijn gezien ze gewoon een verlenging zijn van eiwitten die je haalt uit eten en drinken, wat ze prima bruikbaar maakt om meer van deze macronutriënt binnen te krijgen.

Neem echter ook eieren, magere kwark en kip voor een respectabel percentage eiwitten gedurende de dag voor meer spiermassa.

Vechtsporters gebruiken steeds meer eiwitshakes

Samen met goede voeding zien ook steeds meer vechtsporters het nut van eiwitshakes in. Nadat je de basis op orde hebt, is het dan ook prima een potje eiwitten op de planken te hebben staan. Goodluck!

Bekijk ook

Boksen: Vasyl Lomachenko vernietigt Anthony Crolla

Dood of Coma: Waarom nog boksen als het zo gevaarlijk is

De laatste tragedie met de zaterdag in coma geslagen bokser Patrick Day rijst de vraag: waarom er deel van uitmaken?

Russische MMA wedstrijden gaan verder dan verantwoord is, 8-jarige kinderen knock-out!

Jeugdige vechtsportkampioenen: De ‘negatieve’ aspecten

Al weer een paar jaar is het aan de gang; het kind als top attractie. Steeds vaker zien we kinder toernooien, titel verdelingen en organisaties die zich “sterk” maken voor de kinderen.

WWE Crown Jewel: Tyson Fury vs. Superster Braun Stroman

Werelden botsen wanneer WWE supersterren het opnemen tegen Boksers en UFC Vechters.