Home / Tips & Meer / Boksen is ook een mentale work-out

Boksen is ook een mentale work-out

Boksen is ook een mentale work-out

Boksen is niet alleen de ideale sport om je lichaam te trainen en sterker te maken, het komt ook je mentale gezondheid ten goede. Je zelfvertrouwen neemt toe, je krijgt er meer energie van en je gaat betere keuzes kunnen maken in het leven.

Je krijgt een andere kijk op het leven

Ervaren boksers begrijpen dat je uit moeilijke momenten ook heel waardevolle lessen kan trekken. Een goed voorbeeld hiervan is Muhammad Ali. Toen een journalist hem vroeg hoeveel sit-ups hij per dag deed, antwoordde hij dat hij dat niet wist: ‘Ik tel mijn sit-ups niet. Ik begin pas te tellen van zodra het pijn begint te doen, want pas vanaf dan doet het ertoe’.

Dit is een les die je op alle vlakken in je leven kan toepassen. Als je op je werk een obstakel tegenkomt heb je twee mogelijkheden: je overwint het obstakel en wordt mentaal sterker of je geeft op. Boksen is geen sport zoals lopen of fietsen. In de ring zul je te maken krijgen met moeilijke momenten die je dwingen om jezelf onder ogen te komen. Als je dan leert doorzetten, train je meteen ook je geest en zul je ook groeien op mentaal vlak.

Je krijgt meer energie en boost je zelfvertrouwen

Mensen die een vechtsport beoefenen, gaan na een tijdje meer zelfvertrouwen krijgen. Als je je oefent in gevechtssituaties, ga je leren waar je eigen lichaam toe in staat is en wat je grenzen zijn. Je krijgt ook meer controle over je lichaam waardoor je perfect weet wat je in bepaalde situaties moet doen. Daarnaast ga je je sterker voelen en je lichaam gaat er strakker uitzien. Dit geeft je zelfvertrouwen een gigantische boost.

Boksen lijkt misschien een sport die je helemaal uitput, maar je zult merken dat je na een les net staat te springen van energie. Doordat je tot het uiterste wordt gedreven, daag je je lichaam uit en dit zorgt ervoor dat je bloedsomloop maximaal gestimuleerd wordt. Hierdoor gaat er meer zuurstof naar je hersenen en voel je je productiever en energieker.

Boksen zorgt bovendien ook voor een adrenaline rush. Je krijgt er als het ware een kick van en dit is erg bevorderlijk voor je energielevels. Je kan het vergelijken met mensen die staan te springen van vreugde na het winnen van een rondje roulette. Ook tijdens het beoefenen van een intensieve sport, ga je je heel goed voelen door de adrenaline die vrij komt.

Bekijk ook

DOEN: Waarom zwemmen goed is voor vechtsporters

Door zwemmen op te nemen in je trainingsroutine

Zorgverzekering 2020: Waar moet je opletten als je een vechtsport beoefent?

Ben je een fanatiek beoefenaar van een vechtsport?

Dit is waar je als sportschooleigenaar op moet letten

Als sportschooleigenaar kom je met meerdere aspecten in aanraking. Zo heb je een grotere kans dat jijzelf maar ook jouw leden een blessure oplopen.