Review: Boek over levensverhaal Rico Verhoeven is een must read! Columns
Columns

Review: Boek over levensverhaal Rico Verhoeven is een must read!

Wij lazen het boek Rico het onthullende levensverhaal van wereldkampioen Rico Verhoeven

Kort geleden verscheen het levensverhaal van Rico Verhoeven in boekvorm, geschreven door Leon Verdonschot. Er ontstond een hele hype omtrent het boek en wij besloten het boek eens onder de loep te nemen. Een goede marketing campagne volgde voor het verschijnen van het boek, wat een unieke inkijk beloofde over het verleden tot het heden van de kampioen. Dit maakte ons nieuwsgierig en de interesse was gewekt het boek te gaan lezen.

Belofte maakt schuld

Overal zagen wij het boek opduiken, dat kan ook niet anders want er werd grootst ingezet op tv, internet etc. En laten wij eerlijk zijn als vechtsport fan trekt een dergelijk boek meteen je aandacht, zeker als het onze nationale held Rico Verhoeven aangaat. Je mag denken van de man wat je wilt maar hij is een ware kampioen, ongeslagen en staat eenzaam aan de top, de man lijkt onaantastbaar, en wat is er nu interessanter om te lezen hoe hij daar gekomen is. Het boek kan dienen als een inspiratie bron, en belofte maakt schuld wij willen lezen hoe men opklimt tenslotte.

Het momentum is daar

Natuurlijk zijn er altijd voor en tegenstanders als en dergelijke boek verschijnt, en is een autobiografie als deze niet uniek, wat het boek echter interessant maakt is het feit dat de relatie tussen Verhoeven en zijn ouders wordt belicht. En dan met name die met zijn vader die hem in zijn jongere jaren trainde en harde voor zijn huidige status als kampioen. Toch hoor je kritische stemmen die vragen, waarom nu al een boek? Rico is toch nog lang niet aan het einde van zijn carrière? Wellicht een terechte vraag, maar waarom ook niet, het momentum is daar voor een dergelijk boek, de kickboks sport zit positief in de lift, en Rico heeft daar een grote invloed op gehad en nog.

Rode draad in het verhaal

Nu willen wij natuurlijk niets weggeven uit het boek, maar de relatie met zijn vader is de rode draad in het boek, ook zien wij een Rico van een andere verrassende kant beschreven dan dat men wellicht zou verwachten. Een harde jeugd, met een strenge vader die niet echt overliep van de complimenten naar zijn zoon. Maar mag men daar de man op afrekenen? In de praktijk komt het vaker voor dat vaders met een achtergrond in de sport, en die hun kinderen trainen en begeleiden keihard kunnen zijn. In het verhaal van Rico is dit niet anders, maar dit geeft niet aan dat er geen liefde is.

Aanrader en must read

Hoe het ook zij en wat je ook vindt van Rico Verhoeven, het boek is boeiend geschreven en leest lekker vlot door. Verdonschot heeft een goede job gedaan in het beschrijven van het verleden en heden van Verhoeven. De schrijver zelf is overigens ook als recreant actief als kickbokser en traint bij Vos Gym in Amsterdam, dus het vertalen van de ervaringen van Verhoeven moest hem niet vreemd zijn. Wij vonden het boek zeker een om te lezen of je nu fan bent of niet. Het biedt een unieke inkijk, en laat zien dat je niet zomaar wereldkampioen kunt zijn en blijven. Kortom lees het en oordeel zelf, wij zijn er van overtuigd dat je het in een adem uitleest.

0 claps
0 bezoekers