Bij welke vechtsporten heb je de meeste kans op blessures?
Home / Columns / Bij welke vechtsporten heb je de meeste kans op blessures?

Bij welke vechtsporten heb je de meeste kans op blessures?

Bij welke vechtsporten heb je de meeste kans op blessures?

Veel mensen kennen het wel: men wil dolgraag een vechtsport beoefenen, maar zien op tegen de risico’s die het met zich meebrengt. Immers, vechtsporten staan in veel gevallen garant voor pijn en dat wil natuurlijk niemand. Natuurlijk heeft iedereen een zorgverzekering, maar daar doe je liever geen beroep op. Zo geldt dat met elke verzekering, natuurlijk. Al heb je de goedkoopste autoverzekering, schade maak je liever niet. Zeker niet als daar pijn bij komt kijken. Maar die pijn of schade is niet overal even groot. Sommige vechtsporten staan erom bekend snel tot blessures te leiden, terwijl andere ten onrechte een slechte naam hebben.

MMA (Mixed Martial Arts)

De vechtsport waar je zonder meer de meeste kans maakt op blessures is de MMA. MMA is een combinatie van allerlei vechtsporten, en dus zijn de regels ook een stuk minder strak dan bij andere vechtsporten. Bij Mixed Martial Arts mag men bijvoorbeeld gebruikmaken van knieën en ellenbogen. Hierdoor kunnen ontzettend harde charges worden uitgevoerd. 

Kickboxen

Een andere sport waarbij men geregeld kans maakt op sportblessures is het kickboxen. Tijdens het kickboxen krijgt men voornamelijk te maken met stressfracturen, weefselverscheuringen en kneuzingen.

Karate

Net als bij kickboxen kom je bij karate ook vooral stressfracturen en weefselverscheuringen tegen. Ook kneuzingen komen regelmatig voor, maar wel een stuk minder dan bij kickboxen. Daarnaast komt men bij karate vaak hersenschuddingen tegen. 

Hoe bescherm je jezelf tegen blessures?

Om de risico’s tijdens de vechtsporten te beperken zijn er twee belangrijke maatregelen: goed materiaal en goede techniek. Het gebruik van goed materiaal kan de kans op blessures drastisch verminderen, maar ook een goede techniek zorgt ervoor dat de kans op blessures geminimaliseerd worden.

Materiaal

Goed materiaal begint bij het hoofd. Een helm die klappen opvangt, beschermt je tegen bijvoorbeeld hersenschuddingen en schedelfracturen. Ook moet je altijd mondbescherming dragen. Dit zorgt ervoor dat je tanden en tong beschermd worden. 

Ook het dragen van wikkels onder de handschoenen kan ontzettend nuttig zijn. Hierdoor kan je techniek tijdens het slaan sterk worden verbeterd. Je houdt je polsen op deze manier beschermd en je vermindert risico’s op fracturen. Tot slot dragen ook veel vechters bescherming bij hun liezen. Hoewel het raken van de liezen in de meeste vechtsporten streng verboden is, komt het toch regelmatig voor dat de lies geraakt wordt. Het dragen van bescherming om de liezen is dan ook zeer verstandig. Ook kan je scheenbeschermers dragen ter bescherming.

Techniek

Ben je een beginnende vechtsporter? Dan is het verstandig om met een expert aan de slag te gaan om je techniek te verbeteren. Ook het ontwikkelen van reactiesnelheid is essentieel. Om dit te ontwikkelen, is het vereist om te trainen op hoge snelheid. Dit zal in het begin ongetwijfeld zorgen voor spierblessures, maar het is de enige manier om te zorgen dat jij de nodige vaardigheden ontwikkelt.

Bekijk ook

Sportscholen open tot 8 uur ’s avonds! ‘Essentiële sector’

De sluiting is niet alleen een doorn in het oog van de sportschoolhouders

VIDEO! Kickbokser (15) overlijdt tijdens toernooi

Toch werd er besloten hem door te laten vechten.

Koekje van eigen deeg! UFC’er Jon Jones flink aangepakt

Soms kom je je gelijke tegen

Tekst kopiëren is niet toegestaan - You cannot copy content of this page