Home / Tips & Meer / Vechtsport Blog / Wat zijn de beste vechtsporten om topfit te worden?

Wat zijn de beste vechtsporten om topfit te worden?

Heb je er ooit over nagedacht om vechtsport te gaan doen om echt fit te worden?? Helaas hebben de meeste mensen dat niet omdat ze ten onrechte geloven dat vechtsporten alleen nuttig zijn voor gevechten en zelfverdediging. Het valt niet te ontkennen dat dit waardevolle hulpmiddelen zijn. Iedereen wil zichzelf of zijn geliefden kunnen beschermen in een tijd van nood. Wanneer mensen die niet bekend zijn met de diverse vechtsporten zich echter concentreren op het vechten, maar herkennen ze niet de eigenschappen die vechtsporten geweldig maken om de algehele fysieke fitheid te verbeteren, en allen zijn geschikt voor zowel mannen als vrouwen.

Wat zijn de beste vechtsporten om topfit te worden?

Natuurlijk, jij * zou * iemand kunnen slaan, maar het is geen vereiste voor fitness.

Van krachttraining tot cardio, vechtsporten bieden een verscheidenheid aan manieren om beter in vorm te raken, terwijl je de alledaagse sluier doorbreekt en daarbij zelfverdedigingvaardigheden opdoet. Inderdaad, de vechtsporten zijn geweldig voor fitness, vetverlies, spierversteviging en zo ongeveer alles! Een nieuwe les proberen is misschien net wat je nodig hebt om je fitnessroutine te starten. Of je je routine nu een geheel nieuw uiterlijk wilt geven, of je bent net begonnen aan je fysieke fitnessreis, vechtsporten kunnen je op verschillende manieren helpen je conditie te verbeteren. Hier zijn er een paar:

Houding

Veel mensen zitten de hele dag aan een bureau, gebogen voor een beeldscherm of computer. Het is duidelijk dat dit niet goed is en uiteindelijk kan leiden tot symptomen zoals rug- en nekpijn. Vechtsporten leren de juiste houding en kunnen helpen om de schade te weerstaan ​​die wordt veroorzaakt door meer dan acht uur per dag, vijf dagen per week te gaan zitten.

Krachttraining

De juiste combinatie van bovenlichaam, kern en onderlichaamtraining is essentieel voor vechtsporten en totale fitheid. In plaats van simpelweg gewichten op te heffen, kan het gebruik van vechtsporten voor fitness helpen de functionele sterkte te verbeteren.

Flexibiliteit en balans

Het vermogen om op één been te staan ​​en een voorwaartse trap goed uit te voeren is een voorbeeld van een basisbeweging in vechtsporten die balans en flexibiliteit vereist. Als je het niet hebt wanneer je begint, zullen vechtsporten je helpen het te ontwikkelen!

Gewichtsverlies

Naast de fysieke bewegingen en het verbranden van calorieën, leert gevechtskunst ook zelfcontrole, wat essentieel is om succesvol gewicht te verliezen en je doelen te bereiken.

Mentale gezondheid

Vechtsporten bieden een veilige uitlaatklep voor het verlichten van stress en angst in plaats van deze vast te houden of uit te schakelen zoals bijvoorbeeld angst voor je baas op het werk.

Uithoudingsvermogen

Wanneer je vechtsporten volgt, kun je een full-body workout verwachten! Het vermogen om een ​​tegenstander te overleven, zowel fysiek als mentaal, is de sleutel tot succes in vechtsporten.

Aan de slag met vechtsporten

Zoals je kunt zien, bieden vechtsporten een totale lichaamstraining gecombineerd met slechts enkele andere vormen van fitnesstraining. Als je er klaar voor bent om dingen te veranderen en je routine wat op te frissen, overweeg dan deze vormen van vechtsport:

Karate

Bekend om isometrische oefeningen, lange, veeleisende standen en tonnen calisthenics, helpt karate je flexibiliteit en fysieke kracht te verbeteren.

Kung Fu

Kung fu omvat bewegingen met hoge intensiteit die een uitstekende aerobe en cardiovasculaire training bieden. Je zult je benen sterker maken (probeer 30 seconden een paardhouding te houden als je wilt weten wat ik bedoel!), Evenals je bovenlichaam.

Muay Thai / Kickboxing

Ben je klaar voor een geweldige cardio? Thai kickboxing, ook muay thai genoemd, laat je een zware bokszak of pads in de hand houden en stoten voor een zware training. Draaien voor de kicks richt zich zowel op je core als op je benen, en zelfs als je de pads voor een partner vasthoudt, voel je het branden in je armen.

Braziliaans jiu jitsu

Als je een uitdaging wilt, maar stoten en trappen zijn niet jouw kopje thee, probeer dan Braziliaanse jiu-jitsu! Een veeleisende, full-body workout, BJJ draait om worstelen met een tegenstander. Je zult versteld staan ​​hoeveel oefening je kunt krijgen zonder ooit op de mat te gaan staan!

Mixed Martial Arts (MMA)

Aan de andere kant, als je niet bang bent om te vechten, zou je een MMA-les kunnen proberen! Deze training met hoge intensiteit combineert staand vechten met worstelen en grondwerk. Als je echter begint met vechtsporten of fitnessprogramma’s, is dit waarschijnlijk niet de beste plek om te beginnen.

Bekijk ook

Vechtsport legende James McSweeney: "ik train in Nederland met een reden"

Vechtsport legende James McSweeney: “ik train in Nederland met een reden”

Je zou het haast niet vermoeden maar Nederland staat hoog aangeschreven in de internationale vechtsport ...