Home / Tips & Meer / Vechtsport Blog / Boksen voor Dummy’s: Hoe start je als beginner thuis met bokstraining?

Boksen voor Dummy’s: Hoe start je als beginner thuis met bokstraining?

Je bent een nieuwkomer op het gebied van boksen en wil de sport onder de knie krijgen? Nou, het is een ontzettend goede beslissing en je bent natuurlijk precies op de juiste plaats beland voor wat tips en tricks. Intussen hebben we wat richtlijnen opgesteld om diegenen te helpen die op zoek zijn naar hoe ze moeten beginnen met (thuis) bokstraining voor beginners.

Kom in record tijd in shape

Wat je doel ook is om een ​​boks training te volgen, het maakt helemaal niet uit! Boksen is een beroemde sport die is verrijkt met een grote geschiedenis. Je zult bijvoorbeeld veel Hollywood-films vinden die met een boks-achtergrond werden geproduceerd. Eigenlijk, de dingen die we willen laten zien, is dat je boksen kunt leren om welke reden dan ook. Of het kan zijn voor zelfverdediging, voor gewichtsverlies of om te strijden tegen andere boksers, enzovoort. Ook omdat het de enige sport is die je helpt om in een recordtijd een perfecte vorm te krijgen. Tegelijkertijd kunt u helpen om balans te bereiken en uzelf te beschermen in bijna elke kritieke situatie die u in uw dagelijks leven moet trotseren.

Boksen voor Dummy's: Hoe start je als beginner thuis met bokstraining?

Wat is boksen nu eigenlijk?

Als je een definitie voor boksen zoekt, kunnen we je zeggen dat boksen een soort duale sport is. Het wordt uitgevoerd door twee mensen die zware handschoenen om de handen dragen, waarbij elke bokser probeert elkaar te raken vanuit een technische positie. Het boksen vindt plaats in een boksring die vierkant van vorm is en is versierd met touw aan alle kanten. By the way, boksen brengt ook veel voordelen voor de gezondheid. Het kan je uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, mentale focus verbeteren; wegnemen van grote stress en bovenal begeleiden in primaire zelfverdediging.

Boksbasis voor beginners, het ding is dat je moet concentreren

Voordat je met je bokstraining thuis begint, heb je een essentiële uitrusting nodig. Aangezien u een beginner bent, hoeft u niet te investeren in zwaar materieel. Je moet wat basisdingen kopen om je reis als bokser te beginnen. Laten we eens kijken naar de benodigde zaken.

Handschoenen
Een allereerste ding is dat je een paar goede bokshandschoenen nodig hebt, deze paar handschoenen is een onvermijdelijke outfit voor beginners tot professionele boksers. Laat je goed adviseren en kies voor het juiste aantal OZ zoals 12, 14 of 16 naar gelang je gewicht.

Handwraps
Handwraps zijn speciaal voor professionele boksers. Je kunt dit item op je lijst minimaliseren. Maar als u alle apparatuur wilt dan zou u kunnen overwegen de wraps toch aan te schaffen.

Zware bokszak
Een zware bokszak is nog een essentieel onderdeel van een bokstraining. Het helpt je om je slagkracht, voetenwerk en evenwicht te verbeteren. Dus je moet er wel in investeren.

Speed ​​bag
De speedbag is kleiner dan een zware bokszak en het is ook een belangrijk item voor een bokser. Een speedbag verbetert voornamelijk uw handsnelheid en handhaaft de coördinatie. Het helpt ook om kracht te bereiken.

Springtouw
Springtouw is een noodzakelijk iets voor beginners en een geweldige manier om je uithoudingsvermogen te vergroten. Het helpt een starter om langer in de ronde te blijven zonder bang te hoeven zijn voor letsel.

Hoe je een bokstraining thuis opzet, stap voor stap proces

Nadat u klaar bent met uw benodigde apparatuur en materiaal, is het tijd om uw training te starten. Onderstaand classificeren we de stappen voor bokstraining voor beginners. In feite is dit de meest noodzakelijke stap die je niet kunt ontkennen als je boksen wilt leren. Even kijken.

1. Leer de basis bokspositie
De fundamentele training van een bokser begint met het leren van de basishouding. Er is een voor elke bokser een ander type houding dat door zowel de beginner als de professional wordt gebruikt op basis van hun comfortzone. Maar als een absolute beginner kun je een goede houding aannemen door de beschreven techniek te volgen.

  • Plaats uw twee voeten ongeveer op schouderlengte uit elkaar
  • Verdeel uw hele lichaamsgewicht tussen de voeten, handen en knieën
  • Ellebogen naar beneden en handen omhoog
  • Plaats uw hoofd achter uw handhandschoenen, maar uw ogen moeten over de handschoenen heen kijken
  • Haal diep adem en probeer te ontspannen

2. Eenvoudig voetenwerk
Voetenwerk is het belangrijkste onderdeel voor een beginnende bokser. Je moet leren hoe je je voeten kunt bewegen en een perfecte balans kunt krijgen. Wanneer je aan het boksen bent, moet je je voeten op de grond houden, zodat je jezelf gereed maakt om aan te vallen, te verdedigen en te ontwijken. Beheer je uitgespreide voeten maar concentreer dat niet te ver of niet te dichtbij. Dit soort voetenwerk zal je techniek en oefening terloops verbeteren. Bekijk deze link http://boxingguides.com/best-boxing-shoes/

3. Leer de basisstoten kennen
Hoewel het uitdelen van stoten er als iets simpels uitziet kan de schijn bedriegen, maar in het boksen zijn er verschillende soorten stoot technieken. Over het algemeen heeft boksen 4 soorten stoten en zo zijn er de jab, cross, hook en uppercut.

Jab
De “Jab” wordt beschouwd als een simpele en elementaire stoot. Voor het oefenen met jab moet je je voorste hand gebruiken die niet dominant is en een eenvoudige en rechte stoot maken. Probeer je hand zo veel mogelijk recht te trekken voor jab punch. Voor thuis oefenen, kunt u een zware bokszak of een speedbag gebruiken.

Cross
Cross is ook een rechte stoot als een jab, maar voor de crosspunch moet je je dominante hand gebruiken. Houd je voorste voet naar voren, draai je heup iets en gebruik je dominante hand en maak een kruis-stoot.

Hoek
De hook (stoot) is zeer effectief om jezelf te verdedigen in een bokswedstrijd. Voor het maken van hoeken moet je je arm in een bocht van 90 graden houden en je voeten in een parallelle positie. Zowel je boven- als onderlichaam gebruiken om een ​​stoot te maken om een klap op de kaak, het gezicht of het lichaam van de verdediger te slaan. Eigenlijk, gebruiken de professionals deze stoten aan het einde van het spel als een finishing touch.

Uppercut
Voor uppercut-stoten moet je je beide handen gebruiken. Maak eerst een houding en laat je arm buigen en gooi een stomp van de onder naar de boven. In deze stoten komt de kracht voornamelijk vanuit je benen. Uppercut is een uitstekende techniek die wordt gebruikt voor het maken van een knaller.

4. Sparring
Na alle fundamentele oefeningen en trainingen zoals we hierboven hebben genoemd, is het tijd om te sparren. Vóór je daadwerkelijke actie in het dagelijks leven of je eerste stap in de boksring, is het erg belangrijk. Selecteer je sparringpartner en oefen je alle vaardigheden met de partner. Onthoud sparring is om te leren, niet voor echte gevechten. Sparring-sessie helpt je jezelf te perfectioneren in alle bewegingen zoals voetenwerk, stoten en houding.

Enkele tips
Het is altijd niet nodig dat je naar een sportschool of bokstrainer moet gaan om te leren boksen. Je kunt gemakkelijk leren om thuis te boksen door stap voor stap de richtlijn te volgen, zoals we hierboven al zeiden. Word een perfecte bokser door thuistraining en veel oefening, tijd en toewijding. Maar als je vastberaden bent voor je doel, dan zullen er zeker successen komen en word je op een dag een bokser die zichzelf als bokser heeft leren kennen.

 

Bekijk ook

Dit is Alexander Povetkin de tegenstander van bokslegende Anthony Joshua

Dit is Alexander Povetkin de tegenstander van bokslegende Anthony Joshua

Nu Anthony Joshua zijn IBF, WBA en WBO wereldtitels verdediging heeft aangekondigd, zullen velen zich ...