Home / Judo

Judo

Judo is gebaseerd op de oude Japanse krijgskunst genoemd Jujutsu.Judo Vechtsport

Judo is gebaseerd op de oude Japanse krijgskunst genoemd Jujutsu. Professor Kano opende de Kodokan Dojo in Tokyo, Japan in het jaar 1882 en begon aan studenten in Nippon-Den-Kodokan-Judo te trainen. Judo, wat betekent dat de “zachte manier,” niet alleen betrekking op attack en verdedigingstechnieken maar de fysieke conditie en de totale gezondheid die kunnen worden verkregen uit de praktijk. De betekenis van het woord Ju (zachtheid) geeft niet verzetten tegen de kracht van de tegenstander, maar aan te passen aan, en gebruik te maken van door draaien om je eigen voordeel. De betekenis van het woord Do (weg) geeft niet alleen methoden of technieken, maar betekent ook vasthouden aan strikte morele principes die essentieel zijn in het streven naar “self-perfectie als mens” zijn.

De basisprincipes van judo zijn makkelijk te begrijpen en zijn essentieel voor de persoon die de techniek van judo bestudeert. Judo technieken maken een zwakke en kleine man in staat om een ​​grote en sterke man te overwinnen omdat ze gebaseerd zijn op wetenschappelijke principes zoals hefboom en balans.

Onvermijdelijk winnen

Het eerste wat je moet leren is nooit tegen kracht tegen kracht. Als u dat doet, zal de sterke man onvermijdelijk winnen. Onthoud dat als hij in balans is, hij sterk is, maar uit balans is hij zwak, mits je je eigen balans hebt behouden om te profiteren van zijn zwakte. Een man staat op balans, je zal vinden, als hij rechtop staat, en houdt zijn zwaartepunt in een kleine cirkel die om zijn voeten wordt getrokken. Voordat u een worp uitvoert, moet u zijn evenwicht breken door zijn zwaartepunt buiten die cirkel te krijgen. Het centrum van de zwaartekracht is een wetenschappelijke term, en voor degenen die het niet kennen, betekent het het punt waarop een gewicht van een persoon of een voorwerp optreedt. Het punt waarmee je hem kon balanseren op een steun, in een gewone taal.

Het tweede principe dat u moet begrijpen en nadenken is de werking van hefbomen. Je weet hoe makkelijker het is om een ​​zwaar voorwerp op te heffen door er een krabber aan te leggen. Als u het einde op de grond rust, moet u het voorwerp een beetje naar boven hangen en het andere uiteinde van de balk opheffen, u gebruikt uw kogel als hefboom van de tweede klas. Als u een steun onder uw kogel zet, zet u het ene uiteinde onder het voorwerp en druk dan aan het andere uiteinde, u gebruikt het als een hendel van de eerste klas. De inspanning die u gebruikt, vermenigvuldigd met de afstand van het punt van steun (steunpunt) is gelijk aan de weerstand die u vermeerdert, vermenigvuldigd met de afstand van de steunboom. De weerstand, gedeeld door de inspanning, heet de mechanische voordelen van de hendel. (Er is een derde klasse hendel die geen mechanische voordelen heeft, maar dit gaat ons niet om.)
Door dit toe te passen om een ​​tegenstander te draaien over een lijn die loodrecht naar beneden wordt getrokken, ziet u dat hoe groter uw handen elkaar uit elkaar trekken om hem hiervoor aan te trekken, hoe groter uw mechanische voordeel zal zijn. U kunt dit zien in gooien. Krijg de grootste mechanische voordelen die u kan. Dr. Kano verklaarde het principe als “Maximale efficiëntie, Minimale inspanning”. Richting van trekken en timing van aanvallen zijn ook van groot belang voor succes.

Krachten in Judo

We weten dat er veel soorten kracht rondom ons zijn. Hoe worden ze in judo gebruikt? Laten we twee van hen bespreken. Volgens Newton’s tweede bewegingswet heeft u een voordeel boven uw tegenstander wanneer uw lichaam groter is dan zijn. Naast die wet is er echter een andere factor die je voordeel geeft over een kleinere tegenstander. Dit is de grote spierkracht waarmee een grote man meestal begaafd is. Hij kan een zwaar blok dragen of het gemakkelijk opheffen, terwijl hetzelfde voor een kleinere man moeilijk kan zijn. Hoewel we kunnen zeggen dat grote spierkracht zeer geschikt is voor het breken van de tegenstander’s houding in judo, omvat spierkracht alleen niet alle krachten die in judo worden gebruikt.

Shiai

Normaal en effectief gebruik maken van spierkracht, moet u de natuur bestuderen. Een van de belangrijkste feiten over judo is dat succesvolle inzet van technieken het gevolg is van totale spierbeweging van het lichaam – zoals bijvoorbeeld bij de uitvoering van seoinage. Hetzelfde kan gezegd worden over pinning of verwurging. Defensief kan het ook moeilijk zijn om je te redden tegen de aanval van je tegenstander, als je niet in staat bent om al je spierkrachten te gebruiken. We kunnen daarom begrijpen dat de inspanning van een sterke kracht betekent dat spieren samen moeten werken door middel van kracht van de taille en buikgebied. Expert judo wordt gekenmerkt door een grote verscheidenheid aan technieken. Zoals u merkt, merkt u op dat de deskundige goed gebruik maakt van vele soorten krachten. Aangezien judo veel krachten gebruikt, zoals die van zwaartekracht, momentum en wrijving, mag u geen spierkracht voor de enige effectieve fout begrijpen. Als je dat doet, zal je judo hard, zwaar, langzaam en ineffectief worden.

Het is belangrijk om je tegenstander te gooien door gebruik te maken van zijn verlies van balans. Een van de wetten op het werk hier is de wet van de zwaartekracht. Alle lichamen in het universum trekken elkaar aan. Laten we nu de toepassing van de zwaartepunt aan judo overwegen. Hoe zwaarder de tegenstander, hoe moeilijker het is om hem horizontaal te bewegen. Het is nog moeilijker om hem verticaal te bewegen. Aan de andere kant doet een grotere zwaartekracht op hem om hem te laten vallen. In judo kan de zwaartekracht worden weergegeven als een kracht die de tegenstander naar beneden trekt. Als je hem wil laten vallen, laat je zijn balans verliezen; Dat wil zeggen dat je zijn zwaartepunt buiten de basis gaat. Dan werkt de zwaartekracht die op hem optreedt, om ervoor te zorgen dat hij leunt of valt.

De kracht van de zwaartekracht

Laten we ervan uitgaan dat u en uw tegenstander van aangezicht tot aangezicht staan. Wanneer je tegenstander naar je toe komt om je bij de revers te houden. Tegelijkertijd trekt u zoveel als uw voorstander vooruit. Als je tegenstander  Is mentaal of fysiek niet in staat om zijn vooruitgang vooruit te laten gaan, hij zal naar voren leunen, zijn balans verliezen en je zal hem kunnen gooien door gebruik te maken van de zwaartekracht. Ook is het duidelijk dat hetzelfde zal gebeuren wanneer de stabiliteit Van de benen die de romp dragen, wordt weggenomen. Als je tegenstander een grotere stap voorwaarts neemt dan kun je misschien zijn gevorderde voet wegvegen. Door dit te doen, zal u hem met de kracht van de zwaartekracht direct op hem laten vallen, eerder dan de spierkracht. Het kan voor u moeilijk zijn om een ​​grotere tegenstander met uw armen op te heffen.

Maar het is gemakkelijk om hem in het zwaartepunt te ondersteunen met je heupen terwijl hij naar voren leunt. Kijk hoe een zwaardere persoon op een zijkant kan worden opgeheven als je verder weg van de steunpunt zit. Nadat je tegenstander naar voren leunt, steunt je hem in het zwaartepunt met je heupen. Het maakt niet uit hoeveel gewicht hij heeft, een lichte trek kan hem over je heupen draaien. Als je heupen lager zijn dan het zwaartepunt, dan is je tegenstander erg zwaar en zal je eigen gewicht tegen hem werken, waardoor hij over je valt. Om uw tegenstander helemaal in het middelpunt van de zwaartekracht te ondersteunen met je heupen, gooit het hoofdpunt van deze heup als o-goshi.

De doelstellingen van de praktijk Vanuit de korte verklaring van bovenstaande principes zal worden gezien dat de directe doelstellingen van de praktijk drie- Vouw: 1. Om de technieken te leren. 2. Niet-resistentie leren, zodat de tegenstander kan worden gemaakt om zichzelf uit balans te brengen. 3. Ontwikkeling van snelheid en timing bij de toepassing van de technieken. Dit zijn de directe doelstellingen van een beginner, maar er zijn ook meer fundamentele doelen. Naarmate u vordert, zult u vinden dat u een punt bereikt waar u kunt zien dat een kans om te gooien gaat plaatsvinden, en u hebt genoeg snelheid ontwikkeld om te profiteren van die kans. Dit is heel goed, maar hierbij komt u op een podium waarin u met een tegenstander beoefent, en plotseling is hij neer, zonder bewuste gedachte van uzelf. Dan reageert je lichaam automatisch op de goede weg naar de situatie, en dat is waar Judo. Dit zijn de basisprincipes van Judo, en kunnen gemakkelijk worden geleerd. De feitelijke praktijk van Judo duurt natuurlijk veel meer tijd en moeite.